Artykuł przedstawia analizę podstaw rozwoju społecznego w świecie, które są określane przez odtwarzanie się pokoleń i edukacji, umiejętności technologiczne oraz materialne warunki egzystencji ludności. Rozwój społeczny przejawia się w różnorodnych działaniach: intelektualnych, naukowych, edukacyjnych, kulturalnych, religijnych, społecznych, gospodarczych i ekologicznych. Jego celem jest poszanowanie godności człowieka, powszechność wolności i praw społecznych oraz zaspokajanie egzystencjalnych, duchowych i kulturowych potrzeb człowieka. Analiza została poprzedzona oceną przebiegu procesów demograficznych w najbardziej i najmniej rozwiniętych krajach świata. Wykazała korelację między dynamiką liczebności osób, warunkami życia i możliwościami rozwoju społecznego. Pomiaru analizowanych procesów dokonano za pomocą wskaźnika rozwoju ludzkiego (HDI – Human Development Index), wskaźników ubóstwa i wskaźnika osiągnięć technologicznych, które znajdują się w raportach UNDP.
statystyka międzynarodowa, ludność, edukacja, poziom życia
Atkinson A. B., Micklewright J. (1992), Economic transformation in Eastern Europe and the distribution of income, Cambridge University Press, Cambridge
Attane I. (2006), Fifty Years of Demographic Policies in China: An Assessment, [w:] Caselli G., Vallin J., Wunsch G., Demography. Analysis and synthesis. A Treatise in population studies, vol. 4, Elsevier, London-New York-Tokyo
Balicki J., Frątczak E., Nam Ch. B. (2007), Przemiany ludnościowe, Fakty — interpretacje — opinie. Mechanizmy przemian ludnościowych. Globalna polityka ludnościowa, Wydawnictwo Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Warszawa
Chasteland J. C. (2006), World Population Growth and the International Community from 1950 to the Present Day, [w:] Caselli G., Vallin J., Wunsch G., Demography. Analysis and synthesis. A Treatise in population studies, vol. 4, Elsevier, London-New York-Tokyo
Dahrendorf R. (1993), Nowoczesny konflikt społeczny, Warszawa
Dyczewski L. (1996), Teoretyczna i praktyczna rola Kościoła katolickiego w walce z ubóstwem, [w:] Polska bieda. Kryteria. Ocena. Przeciwdziałanie, Warszawa
Frieske K. W. (1999), Kumulacja czynników marginalizacji społecznej, cyt. za Broda-Wysocki P., Problemy definiowania marginalizacji, „Roczniki naukowe Caritas”, nr 3
Holzer J. Z. (1999), Demografia, PWE, Warszawa
Konstytucja duszpasterska o Kościele w świecie współczesnym „Gaudium et spes” (1965), [w:] Sobór Watykański II, Konstytucje, dekrety, deklaracje, Pallottinum, Poznań
Kordos J., Ochocki A. (1993), Problemy pomiaru ubóstwa w krajach EWG i w Polsce, „Wiadomości Statystyczne”, nr 1, GUS
Koseła K. (2007), Ewolucja kształcenia w perspektywie międzynarodowej, [w:] Edukacja dla pracy, Raport o rozwoju społecznym, Polska, UNDP, Warszawa
Okrasa W. (1999), Who Avoids and Who Escapes from Poverty during the Transition? Evidence from Polish Panel Data, 1993—1996, The World Bank, Policy Research Working Paper No. 2218, Washington
Rosset E. (1975), Demografia Polski, t. 1, PWN, Warszawa
Sauvy A. (1963), Theorie generale de la population, vol. I i II, Bibliotheque de Sociologie Contemporaine, Presses Universitaires de France. (Teoria populacji, Ekonomia i wzrost, t. I, Życie ludności, t. II, PWN, Warszawa 1969; tłumaczenie: A. Rudzińska)
Raporty, opracowania statystyczne:
Human Development Report 2007/2008. Fighting climate change: Human solidarity in a divided world, UNDP, New York
Human Development Report 2001. Making New Technologies Work for Human Development, UNDP, New York
World Population Prospects, The 2000 Revision, Highlights (2001), Population Division Department of Economic and Social Affairs, United Nations, New York, NY 10017 (ESA/P/WP. 165)